29 mei Cashflow optimalisatie van groot belang
Soms gaan klanten, ongemerkt, steeds later betalen. En dat is slecht voor de Cashflow. En omdat daar ook klanten tussen zitten die als “goede” of “vaste” klant worden gezien, wordt er niet direct actie ondernomen. Logisch! Of toch niet? Een goede Cashflow optimalisatie is van groot belang!
Cashflow
Cashflow noemen we in Nederland ook wel kasstroom. Cashflow is het verschil in geld dat je ontvangt en geld dat je uitgeeft in een bepaalde periode (bijvoorbeeld het huidige jaar). Cashflow staat los van je winst en verlies. Je kunt bijvoorbeeld meer geld ontvangen dan uitgeven. Je hebt dan een positieve cashflow, terwijl je volgens de winst- en verliesrekening verlies kan maken. Dit kan te maken hebben met bijvoorbeeld afschrijvingen, of omdat er nog veel klanten zijn die facturen nog niet hebben betaald. Een Kasstroom optimalisatie is dan ook van groot belang.
Simpel gezegd: Cashflow = inkomende geldstroom – uitgaande geldstroom
Een late betaaltermijn oorzaak voor een negatieve cashflow
Hoe langer het duurt voor verzonden facturen voldaan zijn, hoe groter het risico op afschrijving. Daarnaast zorgt een lange betaaltermijn voor een negatievere cashflow. Bij bijvoorbeeld het aanvragen van kredieten, is de cashflow een belangrijke graadmeter voor banken en andere kredietverstrekkers.
Kasstroom of Cashflow is de smeerolie van een bedrijf. Een belangrijke factor dus.
Het is dus van groot belang dat de cashflow positief is en blijft. Nu zijn er meerdere factoren die van invloed zijn op de cashflow, maar openstaande facturen spelen een grote rol. Een goed facturatieproces met een deugdelijk debiteurenbeleid is dan ook van groot belang.
ZWS Incasso optimaliseert uw cashflow
ZWS Incasso, al ruim 10 jaar een begrip in de regio Almere, is gespecialiseerd in het optimaliseren van de cashflow. Samen met onze opdrachtgevers analyseren wij het huidige facturatieproces en debiteurenbeleid. Daarnaast beoordelen wij of de Algemene Voorwaarden volledig en up-to-date zijn. Ook bespreken wij de huidige betaaltermijn. Waarom wordt de huidige betaaltermijn gehanteerd? Vaak wordt er een betaaltermijn gesteld, zonder dat daar vooraf goed over is nagedacht. Wij kunnen voorrekenen wat een aanpassing van de betaaltermijn in het bedrijfsresultaat kan betekenen.
Vaak merken wij een bepaalde terughoudendheid richting “vaste” en “goede” klanten als het aankomt op openstaande facturen. Dit terwijl deze klanten vaak ook de belangrijkste klanten zijn. Het is dus juist belangrijk dat je met deze klanten tot goede betaalafspraken komt.
Wij hebben een kort filmpje gemaakt waarin wij laten zien hoe ook u gemakkelijk aan cashflow optimalisatie kan werken!